Teknologia

Aisteja stimuloiva laajennettu todellisuus kiinnostaa myös yrityksiä

2 Mins read

Laajennettua todellisuus eli eXtended reality tai XR on kehitteillä ja monia sen osio voidaan nähdä yhteiskunnan eri osissa, etenkin pelialalla. Laajennettu todellisuus ei ole kuitenkaan mikään uusi todellisuuden muoto, vaan termiä käytetään kattoterminä kaikille teknologiaa käyttäville, aisteja stimuloiville todellisuustasoille.

Unsplash

Sen alaisuudessa on täten niin virtuaalinen todellisuus kuin lisätty todellisuus sekä näiden kahden sekoitus eli yhdistetty todellisuus. Selkeästi jokaisella niillä on omat hyvät puolensa ja hyödylliset käyttökohteensa. Yleensä ottaen laajennettua todellisuutta pidetäänkin seuraavana digitaalisen maailman jatkeena.

Peliala on ollut edelläkävijä

Varsinkin peliala on ottanut ne käyttöön ensimmäisten joukossa. Pelaaminen on merkittävää ajanvietettä ympäri maailmaa, joten se on ollut oiva alusta testata uusia teknologiatrendejä: innokkaita ja teknologisesti taitavia testaajia kun on ollut valmiina miljoonittain.

Videopelit siirtyivät aikoinaan pikaisesti nettiin ja konsolipelit kehittyvät vauhdilla yhä realistisemmiksi. Mobiiliteknologian kehittyminen puolestaan toi pelaamiseen aivan uuden ulottuvuuden, josta on hyötynyt kaikki pelialan osat sekä itse mobiilipelejä kehittävät ohjelmistoyritykset.

man in black crew neck t-shirt wearing black sunglasses holding black smartphone

Unsplash

Yksi pelialan osa, joka on hyötynyt kaikista digitaalisista trendeistä, on ollut rahapeliala. Se on siirtynyt fyysisistä pelipaikoista nettiin ja mobiililaitteisiin sekä kasinopeliyritykset valmistavat yhä vain realistisempia pelejä, lisäten niihin jopa videopelimäisiä ominaisuuksia.

Nettikasinot, kuten casino.netbet.fi, pystyvät täten tarjoamaan monenmuotoista pelattavaa, joka kattaa nykyään yhtä lailla tietokoneella luodut virtuaaliurheilutapahtumat. Kasinoalaa pidetään myös potentiaalisina laajennettun todellisuuden käyttäjäaloista.

Laajennetun todellisuuden hyödyt yritykselle

Laajennettua todellisuutta ei ole kuitenkaan tarkoitettu pelkästään viihdekäyttöön. Yritykset voivat yhtä lailla hyötyä siitä yllättävänkin monipuolisesti. Sopivia käyttökohteita on kuitenkin monia.

Koulutus

Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus ovat tehokkaita koulutustyökaluja. Niitä voidaan tulevaisuudessa käyttää esimerkiksi elintärkeiden ammattien koulutuksessa. Terveydenhuollon, armeijan, kemianteollisuuden ja lentäjien ammattikoulutuksessa voidaan hyötyä laajennetun todellisuuden luomista erilaisista realistisista skenaarioista.

Se tehostaa koulutusta ja antaa ammatinharjoittajille hyvät työkalut toimia vaarallisissakin tilanteissa ilman pelkoa siitä, että he joutuisivat riskeeraamaan oman henkensä tekniikoita opiskellessa. Laajennettu todellisuus sopii täten ihan perus- kuin täydennyskoulutukseen.

Myynti

Laajennetun todellisuuden avulla valmistettujen työkalujen ansiosta asiakkaat voivat tutustua tuotteisiin ennen ostoa. Huonekaluja voidaan peilata suoraan kodin huoneisiin ja miettiä niiden sopivuutta tai vaatteita voidaan sovittaa virtuaalisesti päällä ennen ostopäätöksen tekoa. Jotkut yritykset ovat luoneet jo tämän mahdollistavia AR-sovelluksia.

Etätyö

XR:aa voidaan hyödyntää myös etätyössä, jolloin eri paikoissa työskentelevät työntekijät voitaisiin yhdistää yhteen virtuaaliseen tilaan ja luoda tunteen siitä, että kaikki työskentelevät samassa huoneessa. Tällä tavoin yritys voi esimerkiksi järjestää kokouksia, koulutustilaisuuksia ja seminaareja.

VR ja AR markkinoinnissa

Markkinointi on yksi merkittävin ala, jossa laajennettu todellisuus on hyödyllinen teknologian ala. Sillä yritys voi markkinoida potentiaalisille asiakkailleen tuotteitaan virtuaalisessa tilassa ja samalla myös esitellä kehitystään. Monesti asiakkaat haluavat nähdä ja kokea sen, mitä he ovat ostamassa etukäteen, joten esimerkiksi kiinteistöalalla ostajat voidaan johdattaa virtuaaliselle esiintymiskäynnille rakenteilla olevan asunnon sisälle.

Kaikenlaiset VR-kokemukset houkuttavat itsessään asiakkaita ja kiinnostuneita. Täten yrityksen ei tarvitse käyttää liikaa rahaa markkinointiin, vaan itse palvelun olemassaolo on tarpeeksi vetovoimainen tekijä.

AR-teknologia puolestaan sopii etenkin mobiililaitteisiin. Sitä voidaan hyödyntää uusien tuotteiden lanseerauksessa ja lisäarvon tuottamisessa brändille. Hauskoja tapoja tähän on keksiä erilaisia sosiaalisen median filttereitä, jotka samalla aktivoivat mobiililaitteen käyttäjää esimerkiksi eräänlaiseen peliin.

Merkittävä työkalu lähitulevaisuudessa

Kun siirrymme 2030-luvulle, erilaisten laajennetun todellisuuden työkalujen määrän, laadun ja käyttötarkoitusten uskotaan kasvavan nykyisestä. Teknologian täyttä potentiaalia ei ole nimittäin vielä pystytty ottamaan käyttöön jo pelkästään sen takia, että se on nykyhetkellä kallista ja vielä kehitteillä.

Related posts
Teknologia

Teknologian Vaikutus Eläinten Hyvinvointiin

1 Mins read
Johdanto Teknologian nopea kehitys on vaikuttanut moniin eri elämänalueisiin, mutta yksi vähemmän tunnettu vaikutusala on sen vaikutus eläinten hyvinvointiin. Teknologian soveltaminen eläintenhoitoon…
Teknologia

Tärkeitä neuvoja työnkulun virtaviivaistamiseen tekniikan avulla

2 Mins read
Jos etsit tapaa lisätä tuotantoasi yrityksenä ja vähentää yleiskustannuksia, yksi parhaista vaihtoehdoista on epäilemättä investoida teknologiaan. Investoimalla teknologiaan voit tarjota työvoimallesi lukuisia…